Jet lag 2 Tahiti

Ko odletimo, je že noč. Dvanajst ur sedenja na ne preveč udobnih sedežih. Da bi čim bolj izkoristili prostor v letalu, so jih natlačili zelo na gosto. Pod sedežem pred mano je nekakšna kovinska omarica in iztegnem lahko samo eno nogo. Ko bom velik, bom potoval v poslovnem razredu. Po večerji so ugasnili luči. Čas za spanje. Nekateri imajo v ušesih slušalke in strmijo v ekran. Trije gremo v prostor za zaveso, kjer se lahko pogovarjamo in dobimo pijačo. Proti koncu poleta smo malo zakinkali.
Zasledujemo Sonce in čeprav smo leteli pol dneva, lokalna ura v Los Angelesu kaže samo dve uri več kot je bila ob odhodu v Parizu. Tri ure s topimi izrazi na obrazih stojimo v neskončnih vrstah in čakamo na kontrole. Američani brez uspeha lovijo teroriste in za sprehod po letališču sploh nimamo časa.
Potem še deset ur do Tahitija. Morda sem spal dve ali tri ure.
tekst & foto: Janin 
(se nadaljuje) 

Jet lag

Kot veš, ima vsak človek v glavi »vgrajeno« uro, ki je prilagojena našemu vsakdanjemu ritmu. Zaradi nje smo podnevi budni, ponoči pa zaspani. Če boš potoval na sever ali na jug – v Skandinavijo ali v Afriko, boš še vedno v svojem časovnem pasu; če pa se boš z letalom odpravil kam v Ameriko ali vzhodno Azijo, se bo tvoj dan nenadoma zamaknil za šest ali več ur – naprej ali nazaj. Če si ponočnjak, se boš teže prilagodil na vzhodu; v Ameriki boš v začetku pač hodil bolj zgodaj spat. Kdor pa je jutranji tip človeka, bo doživel obratno usodo.
Angleški izraz »Jet lag« pomeni dobesedno »letalski zaostanek«, pri nas pa pravimo da imamo premaknjeno biološko uro. In recept proti temu? Ga ni. Za silo pa bo pomagalo, če v začetku podnevi ne hodiš spat, čeprav boš zaspan. 

Pot do Tahitija
Najprej dve uri od Brnika do Pariza in dve uri postanka. Vrhovi Alp so bili v popoldanskem soncu čudoviti. Letalo je bilo strašno majhno – dva sedeža na eni in eden na drugi strani – a udobno.
Potem do Amerike. Ko odletimo, je že noč. Dvanajst ur sedenja na ne preveč udobnih sedežih. 
Janin 
(se nadaljuje)

S katerim prevoznikom - hotel na EgyptAirove stroške

Tistemu, kar ti povedo pri turističnih agencijah, ne smeš vedno zaupati. Tudi sam sem nekoč hotel iz Aten v Nairobi. Bolgarske priložnosti takrat ni bilo; najcenejši polet je bil egipčanski. A prodajalec pri agenciji me je svaril pred letalsko družbo EgyptAir, češ da je nezanesljiva in nevarna; v Kairu da pogosto divja peščeni vihar in da bom morda cele dneve moral brez hrane preživeti na tleh na letališču.
Vseeno sem tvegal. Res smo prestopili v Kairu in čakati je bilo treba od 14h. do 1. ure ponoči. A za
tistih enajst ur čakanja so mi brezplačno dali na voljo prekrasno sobo v hotelu s petimi zvezdicami, dvesto metrov od letališke stavbe. Zlepa ne bom pozabil tapeciranih ležalnikov pod palmami okrog hotelskega bazena in neverjetne pojedine, ki so nam jo pripravili zvečer.
Ko sem se čez dva meseca vračal iz Afrike, sem si izbral najbolj “neugodno” od vseh možnih povezav in v istem hotelu na EgyptAirove stroške preživel kar dva dneva.
tekst & foto: Janin 
(se nadaljuje)

S katerim letalskim prevoznikom 2 Sabena & Balkan


Večkrat boš doživel, da bo prevoznik iz bogate države nerazumljivo varčeval. Pri belgijski Sabeni si nekoč moral plačati za slušalke in za pivo, ki si ga popil, medtem ko boš pri naši Adrii včasih tudi v turističnem razredu povabljen na šampanjec.
(SABENA si je med zlonamerneži prislužila še slabši naziv: Such A Bloody Experience Never Again (nikoli več take preklete izkušnje).)
Izbirčen gost se bo za polet z določeno družbo morda odločil samo zaradi reklame, zaradi članka, ki ga je bral, ali pa zato, ker mu jo je priporočil sorodnik. Za povprečnega popotnika pa je pomembna predvsem cena. Pred leti je moj znanec hotel iz Grčije leteti v Kenijo. Po dolgem iskanju je pri neki agenciji v Atenah iztaknil zelo ugodno vozovnico bolgarskega Balkana. Vozil se je po takile poti: Atene - Sofija - Casablanca (Maroko) - Kano (Nigerija) - Harare (Zimbabve) - Nairobi. Res je sicer, da je naslednje tri dni preživel na letalih in na letališčih, a karta je bila za tretjino cenejša od vseh drugih.
Janin
(se nadaljuje)

S katerim letalskim prevoznikom naj potujem?



Pogosto boš slišal, da se je bolje voziti z znanimi letalskimi prevozniki, kot pa s tistimi iz eksotičnih držav, češ da so z njihovimi letali same težave: “letala so stara in slaba… pogosto zamujajo… njihovi poleti odpadajo… njihove storitve so mizerne”. Vse to je res samo včasih in samo deloma.
Letalski prevozi so lahko zelo dobičkonosen posel (lahko pa gredo letalske družbe tudi hitro v stečaj), zato je konkurenca na tržišču krvava in neizprosna. Neznan prevoznik se bo zato pogosto veliko bolj trudil, da bi si pridobil zaupanje potnikov, kot pa kateri od velikih.
Letalske družbe se poslužujejo najrazličnejših trikov pri borbi za potnike: stalnim strankam dajejo popuste, po določenem številu preletenih milj z njihovimi letali nudijo dodatne brezplačne polete, udobje se izboljšuje, za povzročene sitnosti dobiš odškodnino, storitve med poletom so vse boljše.
Janin
(se nadaljuje)

Nekaj letalskih pojmov 5



Transferable (prenosljiv): Karto lahko preneseš na drugo osebo. Praviloma pa letalske karte ni mogoče prenašati na drugo osebo (npr. prodati neizkoriščeno polovico povratne karte). Vendar pa se pri notranjih letih pogosto zgodi, da ne preverijo dokumentov potnika - morda ti bo uspelo! Pri mednarodnih letih je bolje, da niti ne poskušaš.
Endorsable: Karto lahko preneseš na drugo letalsko družbo (letiš z drugim prevoznikom na isti relaciji). Pri cenejših kartah to največkrat ni mogoče, a vseeno lahko poskusiš.
Refundable: Karte, za katere si plačal polno ceno lahko vrneš in zanjo ti vrnejo denar.
Janin
(se nadaljuje)

Nekaj letalskih pojmov 4

 Povratne in “Open jaw” karte: Povratne karte so praviloma bistveno cenejše (tudi do 75 %) od dveh navadnih kart. Če isti prevoznik vozi v dve mesti (npr. v Caracas in Limo), lahko kupiš “odprto čeljust” - karto, ki te pripelje v eno mesto in odpelje iz drugega - da se ne bi vračal po isti poti. Cena je podobna ceni povratne karte.
Okrog sveta (RTW): To je karta, s katero lahko obkrožiš svet in potuješ v vse kraje, v katere vozijo nosilne (tiste, pri katerih kupiš karto) letalske družbe. Največkrat so veljavne eno leto in so sestavljene iz ponudbe dveh ali treh letalskih družb. Dovoljujejo določeno število postankov v eni smeri. Navadno je treba prvi sektor rezervirati vnaprej, preostale datume lahko menjavaš brez kazni, dodajanje ali odvzemanje postankov pa stane okrog 50 E vsak. Nekatere družbe izključujejo zelo priljubljene poti (npr: Honolulu - Tokio). Stanejo malo več kot povratna karta do najbolj oddaljene točke potovanja; cene se začnejo pri 1300 E. Če vključujejo Afriko ali Južno Ameriko, so precej dražje.
Janin

(se nadaljuje)

Nekaj letalskih pojmov 3



- Čarterski poleti: Turistične agencije za svoje goste pogosto najemajo letala, ki pa se morajo včasih vračati prazna. Zato take polete prodajajo karte po posebej znižanih cenah. Pri takih kartah je treba natančno upoštevati datume, ki so razpisani vnaprej, in plačati visoko kazen, če odpoveš.
- ITX (independent tour excursion): Agencije svoje počitnice največkrat prodajajo v paketu (polet in bivanje) po nizkih cenah. Včasih pa ti bodo prodali samo polet z lažnim hotelskim voucherjem (za primer, da bo na letališču kdo to preverjal) za primerno nižjo ceno.
- Air pass (zračna prepustnica) in Add on (dodatne) karte: Pri mnogih zračnih družbah ti bodo zelo poceni prodali nekaj dodatnih domačih kart (največkrat 3-6), če imaš njihovo mednarodno vozovnico. Npr.: če si kupil Garudino vozovnico iz Evrope do Jakarte, boš doplačal samo 300 E za štiri dodatne lete kamorkoli v Indoneziji; npr. na Irian ali na Borneo. Ponekod (npr. v ZDA) vključujejo tudi avtobusne in železniške prepustnice. Take karte so na voljo samo občasno; pozanimaj se pri svojem agentu!
Janin
(se nadaljuje)

Nekaj letalskih pojmov 2


Prebukiranje in bump: Letalske družbe poskušajo prodati čim več sedežev. Pri večini poletov nekaj potnikov manjka (no show), zato včasih rezervirajo kar več potnikom, kot je sedežev. Če boš prišel na letališče pozno, se ti lahko zgodi “bump” - ostal boš na letališču.
 - Rezervacija, konfirmiranje (potrditev) in rekonfirmiranje: čeprav si že kupil vozovnico, to še ne pomeni nujno, da imaš tudi sedež v letalu, dokler prevoznik ne potrdi tvoje rezervacije in ti da status OK. Do tedaj imaš status RQ (request - zahtevek). 72 ur pred poletom je treba rezervacijo ponovno potrditi, sicer svoje mesto lahko izgubiš.
 - Čakalna lista (waiting list): Dokler imaš status RQ, tvoja karta še ni potrjena. Ker pa mnogi rezervirajo mesto na letalu in ga pozneje odpovedo, imaš dobre možnosti tudi, če se vpišeš na seznam čakajočih.
Janin
(se nadaljuje)

NEKAJ LETALSKIH POJMOV


Letališki žargon je poln posebnih izrazov, ki jih je dobro poznati, če pogosto kupuješ letalske vozovnice. Večina teh izrazov je angleških in nekateri sploh še niso prevedeni. 
- No show: Skoraj pri vsakem poletu se nekaj potnikov iz različnih vzrokov ne prikaže na letališču. Če so plačali polno ceno vozovnice, jim prevozniki včasih dovolijo poznejši polet, sicer pa morajo to doplačati.
- Stand by: Zelo razvpit način potovanja, do katerega pa ni tako lahko priti in je največkrat na voljo samo na domačih poletih - predvsem v Ameriki. To je cenejša vozovnica, s katero boš dobil mesto samo, če bo kakšen sedež prost v zadnjem trenutku. V takem primeru je treba na letališču čakati, če se kdo od potnikov ne bo pojavil, ali pa če se bo izkazalo (največkrat se), da nekaj sedežev ni zasedenih. Popusti so omembe vredni; vprašaj pri več letalskih družbah - lahko kar na letališču!
Janin
(se nadaljuje)